Onko Kristinusko parempi kuin Islaminusko?
On iltapäivä ja istun koneeni
ääressä Itäkeskuksen kirjastossa tekemässä koulutehtäviä. Aulassa on suuri
kahvila, jonka ulkomaalaistaustaisen omistajan ääni kaikuu koko kirjaston läpi.
Mies on ystävällinen ja tervehtii jokaista asiakastaan kuin vanhaa ystäväänsä.
Hyvän ruuan tuoksu, astioiden kilinä, vieraskielinen puhe ovat ominaisia
piirteitä Stoalle. Joitakin se saattaa häiritä, minulle se tuntuu
kotoisalta. Stoan kulttuurikeskus onkin tunnettu monikulttuurisuudestaan,
erilaisista kulttuuritapahtumista ja näyttelyistä.
Kello lyö neljä. Noin viiden metrin
päästä minusta nuori nainen etsii itselleen sopivan nurkkauksen ja levittää
pienen värikkään maton jalkojensa juureen. Hän peittää kauniin paksun tukkansa
huivilla ja vetää pitkän hameen ylleen. Hän ristii kädet rinnalleen ja polvistuu.
Välissä hän lausuu sanoja puoliääneen, välillä polvistuu ja nousee taas ylös.
Sama toistuu monta kertaa. Kun hän on valmis, hän poistaa huivinsa ja hameen ja
taittaa ne takaisin laukkuunsa maton kanssa. Jään katsomaan häneen
peräänsä kun hän palaa hiukset heiluen takaisin ruokalaan…
Minulla on
paljon muslimiystäviä, joten tiedän, että on kyse rukoushetkestä, joka on
tarkalleen ajoitettu, suunnattu Mekkaan päin ja etenee tietyssä järjestyksessä.
Sanat eivät ole satunnaista mutinaa vaan suuran pätkiä koraanista; Kirjasta
jota yli miljardi maapallon väestöstä pitää absoluuttisena totuutena. Jumalan
sanana.
Monelle
suomalaiselle islam on kaukainen ja jopa pelottava käsite. Muistan, kun
pienenä ystäväni piti tiettyyn aikaan mennä kotiin rukoilemaan ja hän sai
ramadanin aikaan syödä vain sovittuna kellonaikana. Kun kysyin syytä tähän sain
selityksen, enkä pitänyt sitä mitenkään outona. Itse kristittynä olen
myös tottunut myös rukoilemaan ja käymään seurakunnassa
sunnuntaisin. Silti ihminen, joka on kasvanut täysin erilaisessa
ympäristössä ei vielä ymmärrä näitä asioita. Rohkeutta on kuitenkin kyky
yrittää ymmärtää toista ja uskaltaa astua myös sen oman mukavuusalueen
ulkopuolelle.
Olisi
kuitenkin naiivia kirjoittaa siitä, miten haluaisin, että kaikki maailman
uskonnot ja ihmiset tulisivat toimeen keskenään ja vallitsisi täysi
maailmanrauha. Näin ei tule tapahtumaan ja näin ei ole ikinä myöskään ollut.
Olisin myös hyvin yksinkertainen, jos väittäisin islamin aiheuttaneen kaikki
sodat, sillä näin ei ole. Kristittynä häpeän sitä miten kristityt vielä
nykypäivänä – (historiasta puhumattakaan) oikeuttavat tekojaan kristillisten
arvojen nimissä. Silmiäni oikein kirvelee lukea artikkeleita, jossa Paavi on
vieraillut köyhässä Ugandassa kertomassa valheita siitä, kuinka afrikkalaiset
tulevat olemaan Taivaassa, Paratiisissa kaikkein rikkaimpia, samaan aikaan, kun
hän tukee ja rahoittaa korruptoituneita valtionmiehiä ympäri Afrikkaa.
Puhumattakaan lastenahdistelijoista, jotka saavat elää rauhassa Vatikaanin
suojelevan siiven alla.
Ongelmana
ei kuitenkaan ole itsensä räjäyttelevät hullut lähi-idässä tai vanha
höperö mies Vatikaanista. Ongelmana on se, että länsivalloilla on
jumalakompleksi ja terroristit taas ovat yksinkertaisesti ymmärtäneet jumalansa
väärin. Kuten sanottu ongelmana ei ole uskonto, vaan sitä harjoittavat ihmiset.
Kaikkia miljardia muslimia ei voi tuomita terroristeiksi muutaman sadan
fanaatikon takia ja samalla tavalla kaikki katolilaiset papit eivät ole
pedofiilejä.
Yli puolet
Afrikan väestöstä koostuu kristityistä ja tilastojen mukaan noin joka
viides maailman kristitty on afrikkalainen. Afrikan kristinusko on
sekoittunut paikallisiin alkuperäisuskontoihin ja sisältää näin paljon
taikauskoa. Kristinuskon saapuessa Afrikkaan kolonialismin mukana Euroopasta,
kristillinen oikeisto siihen aikaan ja vielä nykyään oikeutti toimintansa
sillä, että he ovat historian saatossa rakentaneet näihin siirtomaihin
sairaaloita, kouluja ja muita hienoja rakennuksia. Tämän Evakeliumin tuonnin
perimmäinen ajatus oli kuitenkin halu hyötyä taloudellisesti
Afrikan luonnonrikkauksista. Asetelma oli myös hyvin epäoikeudenmukainen, sillä
afrikkalaisilla ei ollut orjuutettuna kansana mitään mahdollisuutta
kieltäytyä tästä käännytyssaarnasta. Näitä kaikkia hienoja laitoksia ja
rakennuksia myös yhdisti sama asia. Niissä opetettiin eurooppalaisten tuomaa ja
muokkaamaa evankeliumina, jossa Jeesus esitettiin eurooppalaisten tavoin
vaaleaihoisena ja sileähiuksisina ja enkelit kultakutreina, vaikka
raamatussa alueella missä Jeesus syntyi ja asui ihmiset
olivat täysin erinäköisiä. Jokatapauksessa minulle Jeesuksen teoilla on
enemmän merkitystä kuin ulkonäöllä, mutta tuskin hänellä oli ihan
kirkkaansinisiä silmiä kuitenkaan...
Itsenäisen
Kenian ensimmäinen presidentti ja kansallissankari, Jomo Kenyatta, kuvailikin
sopivin sanoin mistä lähetyssaarnaajien ja afrikkalaisten kohtaamisesta oli
todellisuudessa kyse;
"Kun
lähetyssaarnajat ensin tulivat, heillä oli kädessään raamattu
ja afrikkalaisilla oli oma maansa. He opettivat meidät rukoilemaan
silmät suljettuina. Kun me vihdoin avasimme silmämme, meillä oli
kädessämme raamattu ja heillä meidän maamme."
-------------------------------------------
Köyhyys,
koulutuksen puute ja uskonto ovat ehkä maailman vaarallisin
yhdistelmä. Lähi-idässä se on johtanut lukusiin mellakoihin ja
terroristijärjestöjen syntyyn. Vaikka pääjehut ovat usein hyvinkin
koulutettuja, niin he värväävät usein nuoria, kouluttamattomia ja yhteiskunnan
ulkopuolelle jääneitä yksilöitä. Heidän aivopesemisensäkin on usein helpompaa,
sillä nämä yksinäiset nuoret tuntevat vihdonkin kuuluvansa
johonkin ja kokevat olevansa osana jotakin suurta.Uskon, että tänä
päivänä ihmisten taikausko Afrikassa on yksi iso osa-syy siihen miksi Afrikassa
kehitys junnaa paikallaan. Ainakin Kongossa on tuhansia
pastoreita, jotka elävät yltäkylläistä elämää hienoilla autoillaan ja
omakotitaloillaan samaan aikaan kun suurin osa seurankunnan jäsenistä
näkevät nälkää. Sen sijaan, että rakennetaan kirkkoja tulisi rakentaa
kouluja, jotta ihmiset oppisivat lukemaan ja tulkitsemaan raamattua
itsenäisesti ja nyky-yhteiskunnnan kannalta. Ihmisten olisi myös hyvä
ymmärtää Afrikassa, ja muualla maailmaa, että uskonto ja tiede eivät sodi
keskenään vaan nimenomaan täydentävät toisiaan. Kongossa pastoreita pidetään
hyvin suuressa arvossa ja monet heistä pyrkivätkin kasvattamaan mainettaan
ja seurakuntaansa entisestään keinoilla, millä hyvänsä. Köyhyydestä ja epäonnesta
syytetään pahoja henkiä ja pastorit leimaavatkin hyvin
herkästi naisia ja pieniä lapsia noidiksi. Yleensä noituuden syyksi
riittää pelkkä huono käytös tai ulkonäkö.
Suomi on kristitty maa ja usein keskusteluissa nousee esiin se miten kristityt arvot ovat uhattuna tänä päivänä. Raamattu ei ole kuitenkaan noutopöytä, että joitain kohtia noudatetaan ja joitain ei. Koko raamatun perusta on lähimmäisenrakkaus ja muiden kohteleminen oikeudenmukaisesti. Tätä en ole kuitenkaan arkisessa elämässä havainnut, päinvastoin. Vaikka suomessakin on puolue, joka käyttää vihaa ja vihanlietsontaa poliittisena aseenaan ja saadakseen lisää äänestäjiä, se ei ole kauaskantoista. Vihalla ei olla ratkaistu yhtäkään ongelmaa historian aikana, päinvastoin. Mutta aidolla välittämisellä, kunnioittamisella ja yhteisymmärryksellä pääsee jo hyvin alkuun. Ja tämä ei ole pelkkä kaunis ajatus vaan tosiasia, jonka voi todistaa historian tapahtumien avulla.
--------------------------------------------
Niin paljon sotaa ja vaikeuksia kuin uskonto on aiheuttanutkin, se on yksi olennainen osa aina ollut ihmisyyttä. Se on vaihtanut muotoaan ja nimeään vuosituhansien aikana, mutta silti pysynyt samana. Kun näen musliminaisen, joka jokainen päivä elämänsä loppuun asti on päättänyt pukeutua Burqaan, näen äärimmäistä omistautumista, joka on tietyllä tapaa jopa ihailtavaa. En itse uskoisi pystyväni siihen ja itselleni se tuntuu vieraalta, jopa oudolta. Kuitenkin on muistettava, että tälle samalla musliminaiselle tuntuisi todella oudolta ottaa huivi päästään pois ja kävellä julkisillä paikoilla pelkät farkut jalassa. Eräs musliminainen kuvailikin kerran kauniisti ;” Huivini on kuin pääni jatke, kun laitan sen tuntuu siltä, kuin laittaisin kruunun päähäni.” Viimeaikoina on puhuttu paljon kansalaisturvallisuudesta ja Burqan käytöstä julkisilla paikoilla. Burqa kieltoa on perusteltu turvallisuussyillä ja sillä, että tavallisten kansalaisten kasvojen olisi hyvä olla näkyvissä tunnistusta varten. Sen sijaan, että keskitytään siihen, että naiset pukeutuvat liian peittävästi, niin voitaisiin nostaa keskusteluaiheeksi myös se, että yhä nuoremmat tytöt kokevat tarpeelliseksi pukeutua yhä paljastavammin ja "seksikkäämmin" ja heidän naiskuvansa ja käsitys kauneudesta perustuu lehdissä ja mediassa esiintyviin puolialastomiin ja muovisiin naisjulkkiksiin. On myös hyvä jokaisen kysyä itseltään, että aiheuttaisiko mustaan kaapuun pukeutunut nunna yhtä paljon pahennusta kuin Burqaan pukeutunut musliminainen? Tämä on herättänyt paljon keskustelua ja tunteita , mutta oletusarvona on kuitenkin, että jokaisen maan lakisäädäntöä tulee kunnioittaa ja noudattaa, jokaisen ihmisarvoa kunnioittaen.Termit oikein ja väärin tai normaali ovat vain suhteellisia ja merkitsevät kutakullekkin eri asioita Se mikä on moraalisesti tai eettisesti oikein tai väärin, on sitten asia erikseen. Esim. Saudi arabiaan matkustaessa, jokaisen naisen tulee peittää tietyt alueet itsessään huivilla ja se on myös tietynlainen merkki toisen kulttuurin ja uskonnon ja kunnioittamisesta.
Joka
tapauksessa se, että länsimaat antaa rakentaa suuria moskeijoita maahansa
kertoo arvostuksesta ja demokratiasta. Suomi on hyvä esimerkki
valtiosta, joka ei ole teokratia, mutta jossa lakisäädännön juuret ja
perusta ovat syvällä kristinuskossa. Tämän kunnioituksen on toimittava
kuitenkin molempiin suuntiin. On myös hyvä kaikkien muistaa, että suuren kirkon
rakentaminen maahan, jossa vallitsee islamin usko ja kulttuuri, voisi jäädä
monella tapaa pelkäksi kaukaiseksi haaveeksi.
-------------------------------------
Suhtaudun uskontoihin ajoittain kriittisesti ja tuntuu, että ne ovat aiheuttaneet maailmassa enemmän pahaa kuin hyvää. Minulle henkilökohtaisesti uskonto merkitsee sisäistä rauhaa, rakkautta ja toisesta aidosti välittämistä. Minulle kristinusko on opettanut kauniita arvoja, joita pyrin toteuttamaan päivittäin. Minusta kristinusko on tehnyt paremman ihmisen. Ei paremman ihmisen kuin toiset, mutta paremman version itsestäni ja antanut käsityksen siitä mitä voin olla. Se on myös tehnyt minusta nöyrän, opettanut paljon suvaitsevuutta ja lähimmäisenrakkautta. Se myös motivoi minua ja kannustaa olemaan, joka päivä parempi ihminen. Se on antanut voimaa, kun on mennyt huonosti ja auttanut tekemään oikeita valintoja elämässä.
Kuten eräs
viisas mies sanoi kerran;
”Ilman uskontoa voi elää, mutta ilman uskoa ei.”
”Ilman uskontoa voi elää, mutta ilman uskoa ei.”
Löysin blogisi Facebookin kautta ihan sattumalta ja päädyin lukemaan tämän tekstisi. Vaikka tämän kirjoituksesta on jonkin verran aikaa, haluan kuitenkin kommentoida sitä joihinkin pohtimiisi asioihin liittyen.
VastaaPoistaTekstissäsi kerrot, että uskonto ei ole syypää sotiin jne. vaan ihmiset. Tätä asiaa voisi verrata vaikka esimerkiksi taannoiseen aselaki keskusteluun USA:ssa. Siellä argumentit olivat/ovat näkökannasta riippuen sitä, että eivät aseet itsessään tapa vaan ihmiset ja toisaalla se, että aseiden saamisen helppoutta pitää rajoittaa jotta mitään kouluammuskeluiden tapaista ei pääsisi niin helposti tapahtumaan. Kumpi on oikein? Periaatteessa molemmat. Samalla tavalla on uskonnon laita. Ei uskonto itsessään voikaan tehdä mitään, totta kai siihen tarvitaan ihmistä. Mutta. Kyllä uskonnolla on merkitystä ja vaikutusta terrorismiin ja muuhun väkivaltaan jne. jota perustellaan uskonnolla. Mitään ratkaisua ei synny, jos tätä ei uskalleta tunnustaa. Tilanne on käytännössä sama kuin jollakin poliittisella aatteella;eihän aate itsessään tee mitään.
Toisekseen mainitset, että kun näet naisen, joka on lähes koko elämänsä pukeutunut burkaan, näet omistautumista. Seuraavaksi kerrot, että enemmänkin pitäisi puhua siitä,kuinka media ja lehdet konsertoivat seksikkään pukeutumisen puolesta, ja tavallaan kuinka se vaikuttaa nuorten naisten minäkuvaan. Olen samaa mieltä kanssasi, mutta kysynkin, mikset näe samaa “ongelmaa” esim. burkaan pukeutuneen naisen kohdalla? Hänhän on syntynyt perheeseen ja todennäköisesti ilmapiiriin, jossa burka on normi, sitä ei välttämättä kyseenalaisteta ja mahdollisesti tällä naisella ei edes ole mahdollisuutta valita toisin. Aivan samalla tavalla sekin vaikuttaa minäkuvaan, mutta tässä tapauksessa uskonnon ja uskonto piirien kautta. Ja kun joku on elänyt osan elämästään burkaan pukeutuneena, ei ole mikään ihme, jos ilman sitä liikkuminen julkisesti tuntuisikin oudolta, puhumattakaan siitä, mitä sen käyttämättä jättäminen voi aiheuttaa naisen elämässä perhepiirin ja uskontopiirien sisällä.
Enemmän minä näen, että “länsimaalainen” vaatetustyyli on lähempänä vapaata valintaa kuin mitättömäksi tekevän burkan kohdalla. Ja kyllä, tarkoitan mitättömäksi tekevällä juurikin sitä. Burka ja esim. Niqabi käytännössä mitätöi sitä käyttävän naisen pois yhteiskunnan näkyviltä. Ja rehellisesti sanoen toivon, että burkat ja niqabit eivät tule yleistymään Suomessa muslimiyhteisöissä.
Viimeiseksi, mielestäni uskonto ja tiede ei sinällään täydennä toisiaan. Uskonto voi olla joillekin ihmisille se henkisen puolen täyttäjä, mutta ei tiedeyhteisön. Historia on täynnä esimerkkejä siitä, kuinka uskonto ja tiede eivät ole sopusoinnussa, ja näennäistä sotaa niiden välillä on käyty. Valitettavasti uskonnolla on kuitenkin liian paljon vielä sijaa monissa poliittisissa päätöksenteoissa...
Usko ja uskonto ovat käytännössä eri asioita. Sanon tämän näin agnostikkona, että mielestäni yhteiskunta ei tarvitsisi uskontoja mihinkään. Toki en ole sanomassa, että yksittäiset ihmiset eivät sitä tarvitsisi. Jokainenhan on yksilö, mutta en näe että uskonnolla itsessään on mitään sellaista isompaa (lukuun ottamatta lohduttajan ja tukijan roolia ihmisille) annettavaa yhteiskunnalle. Sellaista annettavaa, mitä ei voisi ilman uskontoa tehdä tai toteuttaa. Hyvä ihminen ja yhteiskunta voi olla ilman uskontoakin.
Hyvä Kiki! :pp
VastaaPoista